annielonnfors

något som inte många tänker på

Kategori: Hästar

Källa: http://www.dt.se/djurliv/1.4714633-alla-korde-olagligt-aven-i-ar
Artikeln handlar om att hästfolk kör olagligt på flera vis, för tung kärra och med otillräckligt körkort. Alla ekipage som polisen hade stoppat körde olagligt och det var likadant året innan.
För att säga mitt i det hela kör jag så gott som alltid lagligt när jag kör transport, förutom när vi har firmabilen. Det som gör att jag kör med firmabilen istället för våran är för att den är så otroligt mycket stadigare, större och starkare, det blir en helt annan känsla i transporten. Men med denna bil kör jag inte långt.

Nu var det inte det jag skulle skriva om, men jag kände för att säga mitt iallafall. I artikeln kan man läsa om folk som har lösa saker i transporten, så som hinkar, grepar, longerlinor, grimmskaft med mera.
Förr hade jag också så, tills Lego voltade i transporten. Anledningen till att han voltade var för att han stod brett och inte hade någon vägg att stödja sig emot i en nerförsbacke+kurva, vi körde lugnt då det var på parkeringen så det har ingenting med saken att göra. Han tog sig över frambommen och stod sedan på huvudet med benen rakt upp i taket. Vi hade världens tur den dagen, han lyckades sparka sig lös. Av nån konstig anledning var han trots det superlugn. Han låg ner (på huvudet) säkert 10 minuter innan han sparkade sönder allting och kunde lägga sig i transporten.
Den gången hade vi hink och longerlina i transporten. Det var nog att tänka på att försöka få loss hästen, få ut mellanväggen så fort som möjligt. Det hade underlättat väldigt mycket om vi hade sluppit tömma transporten på grejer mitt i detta kaos.

Nu hade vi tur, som sagt. Han fastnade inte i någonting och han klarade sig utan en enda skråma. Men tänk om han hade fastnat med benet i hinken, råkat snurra in sig i longerlinan, eller fått grepen på sig, såna saker gör iallafall min häst livrädd. Han har råkat snurra in sig (lite) i vattenslangen en gång, då fick han panik. Och visst, jag förstår honom, han har inga händer att ta sig loss med, det är inte direkt så att han brukar fastna i saker varje dag och blir van, han är ung och han har lätt för att stressa upp sig. Tänk då om han hade snurrat in sig i linan inne i transporten, hur ska han då kunna ta sig lös?

Jag kommer iallafall aldrig någonsin mer ha lösa saker i transporten, vi har bilar med mycket utrymme och det är onödigt att ta några onödiga risker, jag vet många som har stora problem med bara transporteringen, det vill man inte förvärra. Som sagt så har vi aldrig saker i transporten längre, men det kan vara bra att dela med sig av sina "erfarenheter".
Inte nog med att det kan bli svåra skador på hästen vilket leder till dyra veterinärskostnader, man vill ju inte behöva ha en transport som ser ut såhär heller.
(Googlebild)

Kommentarer

  • Bodypalace säger:

    Skulle till årjängstrvet förra sommaren och dom som hade sånna där hästbussar körde ju som idioter.

    2012-05-18 | 11:55:37
    Bloggadress: http://bodypalace.blogspot.se
  • Anonym säger:

    Hej, kolla gärna in min utseendebesatta blogg!



    http://utseendebesatt.blogg.se

    2012-05-18 | 13:00:27

Kommentera inlägget här: