annielonnfors

Kandar

Kategori: Hästar

Tänkte ge mig in i kandarsiskussionen idag för att ha något spännande att skriva om. Så fort en "hobby-ryttare" rider på kandar så sprids snacket överallt om detta. Sjukt tråkigt, om ni frågar mig. Det de flesta säger är oftast "hon/han har ingen kunskap, ingen erfarenhet, tävlar inte på den nivån" m.m. Då undrar jag hur folk vet att den personen inte har kunskap? Och även om man inte tävlar på den nivån så kanske man tränar på den nivån.
Och av vilken anledning är det mer okej för hoppryttaren att rida på pessoa/pekande/kandar och andra skarpa bett medans det inte är okej för dressyrryttaren?

Tyra på darios.se fick mycket skit för att hon red på ett skarpare bett, varför? Ko troligtvis för att hon är känd och folk vill ha något att klaga på och visa att de minsann vet bäst.

Jag själv rider lego på alla möjliga olika bett och han går lika bra på alla, men bäst på tredelat, därför rider jag bara på det numera. Men det hade jag inte vetat om jag inte provat.

Många har problem med sina hästar för att de inte går bra på alla bett, jag tycker att hästen ska kunna ha vilket bett som helst i munnen och gå lika bra oavsett. På så sätt kan man rida med mildare när man känner att det behövs och skarpare när man känner att det behövs.

Lego har somsagt haft alla möjliga olika bett i munnen, även kandar. Jag var försiktig med kandaret och hade det bara på träning och när jag red ut för att han skulle lära sig att få ett sug på bettet. Inget konstigt med det, jag vet hur en ovan häst ska ridas med kandar, trots att man i vårat land inte får säga att man vet någonting utan att bli ifrågasatt.

Enligt mig är det okej att rida på vilket bett som helst bara man är lugn och försiktig med handen. Jag tycker dock inte att man ska fastna på ett bett och rida med samma jämt, speciellt inte när det handlar om skarpare bett. Det gör bara hästen okänslig om du egentligen tävlar på en nivå där man måste ha vanligt bett. Man vill ju faktiskt ha en häst som kan ridas med alla bett och söka stöd på bettet oavsett hur skarpt eller milt det är.

Det jag vill säga är egentligen att man inte borde lägga sig i så mycket vad alla andra gör (om man inte är ens tränare eller om man har fått en fråga om det). Ni kommer inte kunna påverka ändå genom att gå bakom ryggen på folk i prata om det så lägg energin på någonting annat.

Vad tycker ni??

Kommentarer


Kommentera inlägget här: