annielonnfors

Dressyr

Kategori: Hästar

Idag fick det bli dressyr med Lego, försökte vara seriös och verkligen analysera min ridning, alltså vad är ett "problem" och hur ska jag lösa det på bästa sätt. Varje steg tänkte jag "hur känns det nu, vad kan förbättras och hur" och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med min ridning.
Började med att skritta fram honom,sen på korta tyglar och plocka in bogarna hela tiden, jobba in och ut bekdelen på små hjälper men ändå på hjälpen, när man väl har satt igång så åker gärna rumpan åt alla håll för att han så gärna vill jobba och göra rätt ♥ Travade fram i en inte allt för låg men inte heller för hög form, lät honom rulla på lite men gjorde halvhalter och små, korta tempoväxlingar för att sedan återgå till arbetstrav emellan. Känslan so far var toppen!
Tänkte lite "Anna träning" för mig själv, galopp på stor volt, vid 2 delar saktar man av till trav för att lägga en 10m volt och flytta ut rumpan. Detta är riktigt bra för att veta att man kan kontrollera hästens alla delar och rörelser.
Tog något varv på fyrkanten och ställde utåt med bakdelen något inåt för att kontrollera yttersidan, sedan satte jag igång med 4 serpentiner med förvändgalopp och ett byte i slutet på sista lånsidan efter några ökningar och samlingar. Gjorde det några gånger i varje varv och han skötte sig superbra.
För att få han mer på hugget red jag 1m innanför spåret i galopp och gjorde 4 byten på långsidan, han blir så glad då token!
Tog traven igen, jobbade öppnor och slutor samt skänkelvikningar, hela hästen var på plats och hade ett jämnt lätt stöd i handen och han tuffade på bra. La ner honom och jobbade lite samma i en lägre form.
Duktig häst idag ♥
Haha bjuder på en gammal söt bild från Alkvettern!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: