annielonnfors

Åsiktsinlägg: Skylla ifrån sig

Kategori: Hästar

Tänkte skriva av mig lite om vad jag tycker om att skylla ifrån sig.
Oavsett om det är hoppning eller dressyr, träning eller tävling så tycker jag det är helt fel att skylla på hästen eller domaren! Innerst inne tror jag alla vet (eller jag hoppas att alla vet) att felen ligger hos en själv. Om hästen stretar emot och inte är lösgjord, då är det ryttarens fel. Om hästen är seg eller inte svarar korrekt på skänkeln, då är det ryttarens fel. Om hästen kommer fel på ett hinder och river eller stannar, då är det ryttarens fel. Jag skulle kunna fortsätta hur långt som helst, men jag tror ni förstår vad jag vill komma fram till. Oavsett vad det är så är det alltid ryttarens fel. Och jag förstår självklart att inte alla är perfekta, jag är absolut inte perfekt jag heller.
Men genom att skylla sina egna misstag eller svagheter på någonting helt annat gör dig inte till en bättre ryttare, du kommer inte komma längre och du kommer inte utvecklas. Det är först när man förstår och accepterat att det är ens egna fel som ryttare och att det är ens egna skyldighet att se till att hästen är väl förberedd inför det som komma skall, oavsett om det är träning eller tävling.

När det inte går bra på en träning eller tävling gäller det att komma på, så fort som möjligt, vad man ska göra för att det ska bli bättre. Självklart kan en häst bli trött av all träning, men då är det ryttarens uppgift att plocka fram det bästa ur situationen, eftersom hästen inte själv valt att jobba sig jätte trött. Det är faktiskt vi ryttare som rider våra hästar trötta, och då är det även vi som ska både hålla koll på vart hästens gräns går och se till att vi kan få fram det bästa möjliga ut hästen trots att den är trött.

Det är även vi ryttare som ska se till att hästen tycker att det är kul, vi ska se till att hästen samarbetar med oss och vi ska se till att hästen är lösgjord och lydig. Det handlar om att lära känna hästen, förstå hästens språk och veta vad vi ska göra för att lösa problem. Att hela tiden under ett ridpass sitta och analysera och ställa sig själv frågor såsom: hur känns det nu? Vad känns bra / minde bra? Hur ska jag göra för att det ska kännas bättre? det är då man blir en bättre ryttare. Och genom att hela tiden prova nya lösningar blir man aldrig fast vid ett problem.

På en tävling eller träning är det inte hästen som ska prestera själv, det är ryttaren och hästen som ska prestera tillsammans. Vi som ryttare har till skyldighet (enligt mig) att hela tiden försöka plocka fram det bästa ur våra hästar, och kan man inte det så har man verkligen inte rätt till att skylla ifrån sina egna svagheter på någon eller några andra. Genom att förstå det tror jag att man kommer kunna lösa de flesta problem, det finns alltid ryttare som är bättre än du som kan hjälpa dig att lösa just dina problem och se till att du kan plocka fram det bästa ur både dig och din häst.

För att sammanfatta det hela så tycker jag att man ska acceptera att problemet ligger hos dig som ryttare, inte hos din häst, tränare eller domare, när du har accepterat detta kan du börja analysera över hur du ska lösa just dina problem, och efter det kan resultaten börja visa sig. Man kommer ingen vart på att blunda för sina problem och skylla ifrån sig istället.
Och även om hästar också kan ha sina dåliga dagar då de inte är på topp så ska vi som ryttare kunna få dem att känna sig på topp, få dem att vilja prestera för våran skull och att vi gör vårat bästa utav situationen.
(Google bilder)
Vems fel är det när sånt här händer och vems skyldighet är det att lösa problemen?
Vad tycker ni? Är det rätt att skylla ifrån sig?

Kommentarer

  • Linda säger:

    jag håller verkligen med dig i det här inlägget Annie!

    2012-05-15 | 23:54:15
    Bloggadress: http://melitza.devote.se
  • Hanna säger:

    Bra och vettigt inlägg!

    2012-05-18 | 10:27:10
    Bloggadress: http://dressyrfux.blogg.se/
  • emma säger:

    Hej!

    Jag har massvis med tävlingar i bloggen! Du behöver bara kommentera inläggen för att vara med! Spana in! Du kan vinna bland annat smycken :)

    Här kan du se alla tävlingar: http://emzaans.blogg.se/category/tavlingar-tips-om-tavlingar.html



    Jag ber om ursäkt om du inte gillar såna här kommentarer.. :)

    2012-05-18 | 14:56:00
    Bloggadress: http://emzaans.blogg.se/
  • michelle säger:

    Håller med. Man ska inte skylla på domaren för då anses man vara en dålig förlorare och man kan inte skylla på hästen för hästen är ett djur och det lyder dig. Om du inte har tränat den väl så är inte hästen bra vilket betyder att du förlorar och då skyller man på hästen och domaren. Håller med där ja!

    besök gärna min blogg!

    2012-05-18 | 15:00:25
    Bloggadress: http://moofies.blogg.se/
  • WICKED SYRIANSK GIRL säger:

    Håller med dig!

    2012-05-18 | 15:15:48
    Bloggadress: http://brunettebellac.blogg.se/

Kommentera inlägget här: