annielonnfors

Åsiktsinlägg

Kategori: Hästar

Diskussionen om att rida utan hjälm är oändlig och jag tror aldrig att man kommer kunna fastställa att "det här är rätt/det här är fel" eftersom alla tycker olika.
Jag, personligen, rider utan hjälm ibland. Jag har ramlat av utan hjälm utan att fått någon skada (både i skog och ridhus) med det har nog, enligt många, inte gjort mig smartare. Självklart är jag medveten om riskerna, att hästar
är oförutsägbara och att hästar, i de flesta fallen, gör någonting på grund av deras instinkt att fly och inte för att de är "dumma", som många tyvärr skyller på.
Min häst är inte dum, det har han aldrig varit. Han kan bli rädd, självklart, men med en säker ryttare som är hans ledare så blir han hundra gånger lugnare. Detta har gjort mig till vad många kallar oförsiktig. 
Men jag vill inte leva mitt liv utifrån vilka risker som finns. Jag är 19 år, jag är ung men kan fortfarande bestämma över mig själv, jag är medveten om risker men samtidigt omedveten eftersom jag aldrig skadat mig vid avramlingar. Men vad gör det egentligen om jag rider utan hjälm? Jag tror inte att alla som reagerar på det "verkligen" bryr sig om mig och huruvida jag överlever eller inte, för många som reagerar känner mig inte ens. Det får mig att tro att reaktionerna uppstår för att man "ska" rida med hjälm.
Men vill du rida med hjälm så får du göra det, vill du rida utan hjälm så får du göra det. Vad man väljer att göra med sitt liv är ens egna val.
Jag väljer att likna detta vid att köra bil utan bälte, eller att köra för fort. Jag kan garantera att de flesta har gjort det, medvetet eller omedvetet. Ändå är alla medvetna om riskerna vid att köra för fort eller att köra utan bälte. Och de skador som sker när man gör något av detta blir garanterat stora och svåra, vilket de inte måste bli om man ramlar av utan hjälm (jag är ett levande exempel). Men inte är det världens diskussion om huruvida jag kör för fort någon gång, eller om jag råkar köra bil utan bälte.

För att avrunda det hela skulle jag nog säga att hela hjälmdiskussionen är väldigt förstorad. Jag uppmanar absolut ingen att rida utan hjälm, men jag försöker inte heller predika för er om att hjälmen måste användas.
Har ett stall specifika, skrivna regler om att man måste rida med hjälm så fine då får man ta det. Har du en mamma eller pappa som verkligen tycker att du ska rida med hjälm, ja då får man göra så.
Visst, klart som tusan att min mamma vill att jag använder hjälm vid ridning, men jag är trots allt "gammal nog" att sköta mig själv (om man nu kan sätta en ålder på när man är det) och det är dessutom oftast så att min kära mor inte hinner vara med mig i stallet. Och jag skulle vilja tro, eller hoppas, på att min balans och min häst räddar mig om situationen skulle vara framme, det har jag blivit räddad av väldigt många gånger. Men då har jag även en "säker" häst, jag har en bra känsla i min ridning och känner när min häst kommer reagera, vilket såklart leder till att man är förberedd att hålla i sig om det skulle behövas.
Som sagt, denna diskussion är oändlig, alla tycker och tänker olika kring detta, men det här är hur jag ser på det.

Är det fint att rida med/utan hjälm?
Är det farligt att rida utan hjälm?
Kan man sätta en ålder på när man är mogen nog att bestämma själv, när i så fall?
Vad tycker ni?

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Hej!

    Egentligen så avskyr jag att koda, men tycker om att jobba med grafik och bilder. Att Emma och Maria fick mig att göra om deras blogg har till viss del att göra med att jag tog bilderna på dem för ett tag sen och vi ville använda dem på ett roligt sätt. En bloggdesign fick liksom ingå i den dealen, så det kändes bättre för mig :)



    Det är dessutom lite skillnad (kodmässigt) att göra design på wordpress och på blogg.se, men inget av dem är direkt kärnfysik.



    Jag tycker för övrigt att din design är väldigt snygg, jag gillar lite stramt, svart och vitt och tydliga rubriker. :)

    2012-05-09 | 08:07:43
    Bloggadress: http://lisasfanclub.se

Kommentera inlägget här: